Słowa kluczowe - wstęp
Chyba nikt nie ma dziś wątpliwości, że bez dobrej pozycji w wyszukiwarce, trudno jest osiągnąć sukces w internecie. Google, jako najczęściej wybierana wyszukiwarka w Polsce, ma kluczową rolę w działaniach związanych z SEO. To właśnie w jej algorytmy próbują trafić twórcy stron internetowych i agencje SEO zajmujące się pozycjonowaniem stron. Głównym narzędziem, bez którego nie można nawet mówić o SEO, są słowa kluczowe. To właśnie one pomagają robotom Google zrozumieć treść strony i określić jej miejsce w wynikach wyszukiwania.
W tym artykule wyjaśnimy Wam, jak działają roboty Google, jakie praktyki warto stosować by skutecznie dobrać słowa kluczowe oraz jak wykorzystać słowa lokalne, by poprawić widoczność witryny.
Czym są słowa kluczowe i czy są ważne?
Słowa kluczowe to frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach, aby znaleźć informacje, produkty lub usługi. Dla właścicieli stron internetowych stanowią one fundament strategii SEO (Search Engine Optimization), czyli właśnie pozycjonowania. Odpowiedni dobór słów kluczowych ma ogromne znaczenie, ponieważ pozwala dotrzeć do odpowiednich odbiorców.
Rodzaje słów kluczowych:
- 1. Ogólne słowa kluczowe (short-tail): Zwykle jedno- lub dwuwyrazowe frazy, np. "strony www" czy "pozycjonowanie stron". Są bardzo konkurencyjne, ale również bardzo ogólne i mogą przyciągnąć szeroką grupę użytkowników.
- 2. Słowa kluczowe o długim ogonie (long-tail keywords): Dłuższe, bardziej precyzyjne frazy, np. "strona internetowa dla branży budowlanej" lub "jak poprawić pozycję w google". Są mniej konkurencyjne, a jednocześnie bardziej trafne dla użytkowników poszukujących szczegółowych informacji.
- 3. Lokalne słowa kluczowe: Słowa związane z lokalizacją, np. "tworzenie stron internetowych Pabianice" czy "pozycjonowanie stron Łódź". Używanie fraz lokalnych jest niezwykle ważne dla firm działających w konkretnych regionach.
Jak działają roboty Google?
Aby skutecznie wykorzystywać słowa kluczowe w pozycjonowaniu, warto zrozumieć, jak działają roboty Google (znane również jako Googleboty). Są to programy, które przeszukują bazę stron internetowych, zbierają zawarte w nich informacje, a następnie je indeksują. Główne kroki procesu działania robotów Google to:
- 1. Crawling (przeszukiwanie): Roboty Google regularnie przeszukują strony internetowe, szukając nowych lub zaktualizowanych treści. Crawlery przechodzą przez wszystkie linki, zbierając dane o strukturze strony.
- 2. Indexing (indeksowanie): Po przejściu przez stronę roboty Google przechowują jej zawartość w swojej bazie danych, tzw. indeksie. Wszystkie strony, które zostały zindeksowane, mogą zostać wyświetlone w wynikach wyszukiwania.
- 3. Ranking (rankingowanie): Na podstawie szeregu czynników (m.in. jakości treści, słów kluczowych, linków zwrotnych, szybkości ładowania strony) roboty Google określają, które strony powinny znaleźć się na wyższych miejscach w wynikach wyszukiwania.
Jakie są najlepsze praktyki związane z używaniem słów kluczowych?
Aby wybrane słowa kluczowe były skuteczne, muszą być wykorzystywane w odpowiedni sposób. Oto kilka najlepszych praktyk, które pomagają w skutecznym pozycjonowaniu:
1. Analiza słów kluczowych
Przed rozpoczęciem optymalizacji strony należy przeprowadzić dokładne badanie słów kluczowych. Ogólnodostępne narzędzia takie jak Google Keyword Planner (Planer słów kluczowych dostępny w Google Ads), czy Google Trends pozwalają na znalezienie popularnych fraz, które są odpowiednie dla danej branży. Ważne jest, aby wybierać słowa kluczowe, które są odpowiednie do oferowanych produktów lub usług oraz pasują do intencji użytkowników. Na pewno nie zaszkodzi sprawdzić na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się nasza konkurencja i przygotować listę fraz z uwzględnieniem konkurencyjności słów kluczowych.
2. Optymalizacja treści, czyli słowa kluczowe na stronie
Gdy wybór odpowiednich słów kluczowych mamy już za sobą, należy je umiejętnie wdrożyć w treści na stronie. Oto kilka kluczowych miejsc, w których słowa kluczowe powinny się znaleźć:
- Tytuł strony – powinien zawierać główne słowo kluczowe.
- Nagłówki (H1, H2, H3) – hierarchia nagłówków pomaga robotom Google zrozumieć strukturę strony. Warto umieścić słowa kluczowe w nagłówkach.
- Tekst alt w obrazkach – opisy zdjęć mogą zawierać konkretne słowa kluczowe, co pomaga w indeksowaniu grafiki.
- Meta opis – krótki opis strony wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Powinien zachęcać użytkowników do kliknięcia.
- URL – struktura adresów URL powinna być przyjazna i zawierać słowa kluczowe, np. www.jmk-tech.pl/pozycjonowanie-seo.
3. Odpowiednia liczba słów kluczowych
Nie należy przesadzać z ilością słów kluczowych w tekście. Nadmierne upychanie wybranej frazy, może negatywnie wpłynąć na ranking strony. Zamiast tego, tekst powinien być naturalny, a słowa kluczowe stosowane w sposób płynny i kontekstowy. Zaleca się, aby słowa kluczowe stanowiły około 1-2% całkowitej liczby słów w artykule.
Pozycjonowane na frazy lokalne
Słowa lokalne to frazy, które zawierają nazwę miejsca, np. "pozycjonowanie stron Łódź", "strony internetowe Pabianice" lub "agencja interaktywna w Pabianicach". Dla firm, które działają w określonym regionie, optymalizacja pod kątem słów lokalnych jest bardzo ważna i może znacząco poprawić wyniki wyszukiwania Twojej strony w Google.
Korzyści z używania słów lokalnych:
- 1. Lokalne wyniki wyszukiwania: Google wyświetla różne wyniki w zależności od lokalizacji użytkownika. Dzięki słowom kluczowym zawierającym lokalizację, Twoja strona ma większą szansę na pojawienie się w wynikach lokalnych.
- 2. Google Moja Firma: Jeśli prowadzisz działalność lokalną, powinieneś zarejestrować swoją firmę w Google Moja Firma. To narzędzie pozwala na wyświetlanie danych o Twojej firmie w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz na Mapach Google. Zerknij na nasz artykuł i dowiedz się więcej o GMF!
- 3. Dopasowanie do intencji użytkownika: Użytkownicy, którzy wyszukują słowa kluczowe z lokalizacjami, zazwyczaj szukają usług lub produktów w swojej okolicy. Dopasowanie się do tej intencji może zwiększyć szanse na lepsze pozycjonowanie i przyciągnięcie klientów.
Pozycjonowanie strony internetowej - jak to naprawdę wygląda?
Wszystko, co opisaliśmy w tym artykule to oczywiście prawda i stosowanie się do wymienionych wskazówek, na pewno pomoże Ci wdrapać się na czołowe miejsca w Google. Na własnej skórze przekonaliśmy się jednak, że czasami pozycjonowanie stron wymaga złamania dobrych praktyk. Strona internetowa, na której obecnie jesteś jest nowa i posiada podstrony, które nie istniały w naszej starej witrynie. To sprawiło, że gdy opublikowaliśmy nasz nowy projekt i zgłosiliśmy go do indeksacji w Google Search Console, przez pewien czas zupełnie nie istnieliśmy w wyszukiwarce Google. Oczywiście, doskonale wiemy, że pozycjonowanie to proces, który trwa, dlatego cierpliwie czekaliśmy aż roboty google "polubią się" z naszą nową stroną. W międzyczasie, prowadziliśmy regularne działania SEO - udoskonaliliśmy treść, dopracowaliśmy nagłówki, linkowania itd.
Gdy w końcu zaczęliśmy pojawiać się w wynikach wyszukiwania okazało się, że nie mamy szans na przebicie się przez czołówkę naszej konkurencji w Google na frazy lokalne takie jak "strony internetowe Pabianice". Dlaczego? Bo trzy pierwsze miejsca zajmują firmy, które na swoich stronach docelowych mają ogromną liczbę fraz "strony internetowe Pabianice" lub "tworzenie stron internetowych Pabianice", które nie wyglądają naturalnie i psują odbiór treści.
Jak zatem mają się zalecenia na nieprzesycanie tekstu słowami kluczowymi pod pozycjonowanie i wskazówki odnośnie tego, jak działają roboty Google do tego jak w rzeczywistości wyglądają wyniki wyszukiwania? To pytanie pozostawiamy bez odpowiedzi, ale jeżeli chcesz przekonać się w jaki sposób poradziliśmy sobie z tym problemem, napisz do nas!
Słowa kluczowe w SEO - podsumowanie
Wybór odpowiednich słów kluczowych i ich umiejętne zastosowanie to kluczowy element skutecznego pozycjonowania w Google. Dzięki solidnej strategii słów kluczowych, w tym wyborze odpowiednich fraz, optymalizacji treści oraz monitorowaniu wyników, możesz znacząco poprawić widoczność swojej witryny. Pamiętaj jednak, aby regularnie analizować trendy, dostosowywać słowa kluczowe do zmieniających się potrzeb potencjalnych klientów i dbać o optymalizację lokalną, która pozwoli Ci dotrzeć do osób szukających usług w Twoim regionie.